هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت زیرساختهای مدیریت دانش در دانشگاههای مازندران، گیلان، تهران، تربیت مدرس و فردوسی میباشد. محورهای مورد بحث در این مقاله در سه محور؛ عامل مدیریتی، فرهنگ سازمانی و عوامل فنی خلاصه میشود. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شدکه پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده سهمیهای بین 346 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای مورد مطالعه توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS16 و LISREL8.5 صورت گرفتهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از نظر زیرساختهای فنی برای مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب به جز دانشگاههای مازندران و گیلان، هماکنون مشکلی وجود ندارد، ولی از نظر عامل مدیریتی و نیز از نظر فرهنگ سازمانی در کلیه دانشگاههای منتخب، شرایط موجود پایینتر از میانگین است.
- اخوان، پیمان و روحاله باقری. (1389)، مدیریت دانش: از ایده تا عمل، نشر آتینگر. چاپ دوم. تهران.
- رحیمیــان، حمید و هانیه شامــی زنجانـــی. زودآیند. تأثیر عوامـــل فرهنگ سازمانـــی بر استقرار فرآینـــدهای مدیریت دانش در معاونت فنـــاوری و برنامهریـــزی سازمان امور مالیاتـــی کشـــور، فصلنـــامه علوم و فناوری اطلاعات.
- عباسی، زهره و مهری پریرخ. (1388)، بررسی تإثیر فرهنگ سازمانی بر اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش. تهران.
- طبرسا، غلامعلی و نوشین اورمزدی. (1387)، تبیین و سنجش عوامل زمینــــهای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعـــة موردی در شرکت ملـــی پخش فرآوردههای نفتی ایـــران (منطقه تهران)، فصلنامه پیام (چشمانداز) مدیـــریت. 26: 39-69.
- هاشمپور، لیلا. (1389)، بررسی زیرساختهای مدیریـــت دانش در سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهـــوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناســـی ارشد. دانشگاه الزهرا.
-Anantatmula, Vittal. 2004. Criteria for Measuring Knowledge Management Efforts in Organizations. Theses of PhD. George Washington University.
-Alavi, M and Leidner D.E. 2000. Review knowledge management and knowledge management system: Conceptual foundations and research Issues. Organization studies. 4(14): pp:335-343.
-Alazmi, Mutirion and Zairi, Mohammad. 2003. Knowledge management critical success factors. Journal of knowledge management, 3(15):107-136
-Alle, Verna. 2001. 12 principles of knowledge management, Available at: www.kmadvantage.com/
-Argyris, C. 1991. Teaching smart people how to learn. Harvard Business Review. 3(69):99-109
-Bajaria, H. J. 2000. knowledge creation and management: inseparable twins. Total Quality Management, 11(4):502-573
-Blackler, F. 1995. The knowledge, knowledge work and organization: An overview and interpretation. Organization studies. 6(16): 1021-1046
-Bhatt, G.D. 2001. Knowledge creation and management between technologies. technologies and people. Journal of knowledge management. 1(5):68-75
-Benjamin Loh & et al. 2003. Applying Knowledge Management University Research. Singapore.
-Brown, J. S. 1999. Knowledge Process, Available at: www.brint.com
-Casey, A. F. 1997. Thinking carefully about knowledge management. Available at: www.forbs.com
-Hariharan, A. 2002. Knowledge management: a strategic tool. Journal of Knowledge Management Practice. 3(3): 9-50. Available at: http://www.tlainc.com/artic146.htm