• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
تحقیقات مدیریت آموزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1397-98)
دوره دوره 9 (1396-97)
دوره دوره 8 (1395-96)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
شماره شماره 30
شماره شماره 29
دوره دوره 7 (1394-95)
دوره دوره 6 (1393-94)
دوره دوره 5 (1392-93)
دوره دوره 4 (1391-92)
دوره دوره 3 (1390-91)
دوره دوره 2 (1389-90)
دوره دوره 1 (1388-89)
. (1395). نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان (موردمطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر). تحقیقات مدیریت آموزشی, 8(30), 17-28.
. "نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان (موردمطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر)". تحقیقات مدیریت آموزشی, 8, 30, 1395, 17-28.
. (1395). 'نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان (موردمطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر)', تحقیقات مدیریت آموزشی, 8(30), pp. 17-28.
. نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان (موردمطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر). تحقیقات مدیریت آموزشی, 1395; 8(30): 17-28.

نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان (موردمطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر)

مقاله 1، دوره 8، شماره 30، زمستان 1395، صفحه 17-28  XML اصل مقاله (252 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعه‌پذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-93 می‌باشد که تعداد 362 نفر از آن‌ها بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفته‌اند. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 52 سؤال 4 گزینه‌ای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم‌شده است استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و روش‌های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که برنامه‌های درسی پنهان و ابعاد آن(جو اجتماعی مدرسه،ساختار فیزیکی مدرسه،ساختار سازمانی،روابط درونی مدرسه و تشویق و تنبیه) با جامعه‌پذیری همبستگی معناداری دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن 37/0 از تغییرات در وضعیت جامعه‌پذیری دانش آموزان را تبیین می‌کند.
کلیدواژه‌ها
جامعه‌پذیری؛ برنامه درسی پنهان؛ جو اجتماعی مدرسه؛ ساختار فیزیکی مدرسه؛ روابط درون مدرسه؛ ساختار سازمانی مدرسه
مراجع

- اسکندری، حسین. (1387). برنامه درسی پنهان. تهران: انتشارات نشر نسیما.

- بیرو، آ.(1378). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان، چاپ سوم

- پیروزنیا، م.(1385). آموزش‌وپرورش یکی از مهمترین آژانس های اجتماعی شدن، مجله اینترنتی فصل نو www.fasleno.com

- رابرت سون، ی.(1376)، درآمدی بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، تهران: انتشارات علمی


- عابدی، احمد و تاجی، مریر. (1380). نقش برنامه ی درسی پنهان مدارس در شکل گیری شخصیت و رفتار
دانش‌آموزان. فصلنامه ی آموزه: شماره ی 9.

- علاقه بند، ع.(1386). جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، تهران: نشر روان

- فتحی واجارگاه، کورش و واحده چوکده، سکینه. (1385). شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهای برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه علمی و پژوهشی نوآوری های آموزشی: ویژه نامه ی نو آوری در تربیت شهروندی، شماره 17، سال پنجم.

-گلشن فومنی، م ر.(1382). جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، تهران: نشر دوران، چاپ سوم

-گیدنز، آ.(1386). جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی

مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه ریزی درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازاها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی

 

 

-Hubert, Jaque line(2000). The Role of the Hidden curriculum Research 2. csci. educ. Ubc. Ca/socloo/concept map/ terms/hidden -curriculum, php-15k

-Marlow Stacey, Minehira Norman. (2008).principals as curriculum leaders: New perspectives for the 21 st century. From http://www. Pre.org. 2008/1/03.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,035
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 902
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.