2
گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران
3
استادیار، گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی رودهن،ایران.
چکیده
برنامه درسی پنهان شامل ارزشها، تمایلات، هنجارهایی میشود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانشآموزان منتقل میشود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامهدرسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخش اول با تحلیل داده بنیاد، عوامل علی برنامهدرسی پنهان شناسایی و در بخش دوم به اولویت بندی آنها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و نخبگان صاحب نظر و دربخش دوم کلیه مدیران و معلمان مدارس غیردولتی متوسطه اول شهر تهران بود. دربخش کیفی تعداد مصاحبه شوندگان 15 نفر و د ربخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختار و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.90بود. درتحلیل کیفی چهار مقوله محیط فیزیکی، محیط شناختی، محیط اداری ومحیط اجتماعی به عنوان مقولههای انتخابی علی برای برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه اول مشخص شد و اولویت بندی نشان داد محیط شناختی اولویت بالاتری از دیگر مولفهها دارد.
راشدی, اکرم, شریفی, اصغر, & صابر گرکان, افسانه. (1402). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه. تحقیقات مدیریت آموزشی, 14(56), 127-144.
MLA
اکرم راشدی; اصغر شریفی; افسانه صابر گرکان. "شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه". تحقیقات مدیریت آموزشی, 14, 56, 1402, 127-144.
HARVARD
راشدی, اکرم, شریفی, اصغر, صابر گرکان, افسانه. (1402). 'شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه', تحقیقات مدیریت آموزشی, 14(56), pp. 127-144.
VANCOUVER
راشدی, اکرم, شریفی, اصغر, صابر گرکان, افسانه. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه. تحقیقات مدیریت آموزشی, 1402; 14(56): 127-144.