ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگیِ مدیریتیِ اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی معیارهای شایستگی مدیران مدرسه بر اساس آموزه-های اسلامی صورت گرفت. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز در سال 93-92 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 367 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از آموزگاران و دبیران از مقیاس شایستگی مدیران ترک زاده و انصاری(1392) که شامل سه بعد ارزشی- منشی، دانشی- بینشی و مهارتی- روشی بود، استفاده گردید. داده ها با استفاده از روشهای آماری (t تک نمونه ای، tمستقل و تحلیل واریانس یک سویه) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی مدیران قلمرو تحقیق، در ابعاد سه گانه ارزشی- منشی، دانشی- بینشی و مهارتی- روشی، از شایستگی لازم برخوردار بودند، بین شایستگی مدیران در ابعاد سه گانه بر حسب جنسیت و سطح تحصیلات، تفاوت معناداری مشاهده نشد ولی بین شایستگی مدیران در ابعاد سه گانه بر اساس سابقه، تفاوت معناداری مشاهده گردید.
امیری جامی، هدی. (1390). شایستگی های مدیران آموزشی مدارس دخترانه مقاطع سه گانه شهرستان تربت جام. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه، به راهنمایی دکتر محمد رضا آهنچیان.
انصاری، سمیه. (1392). تدوین و اعتبار یابی چارچوبی برای ارزیابی شایستگیهای مدیران دانشگاهی با توجه به آموزههای اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز، به راهنمایی دکتر جعفر ترک زاده.
بنی هاشمیان، کورش. مؤذن، منصور. (1389). رابطه سبک رهبری و هوش هیجانی مدیران و اثر آن بر رضایت شغلی کارکنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. سال نوزدهم، شماره 74، 85-76.
کرمی، مرتضی. (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. ماهنامه تدبیر. سال هجدهم. شماره 179. 24.
کوچیان فرد، فرهاد. (1389). ارزشیابی شایستگی مدیران دانشگاههای کاشان. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی. دانشگاه شیراز. واحد بین الملل. به راهنمایی دکتر جعفر جهانی.
محمدی الیاسی، قنبر. (1386). طراحی مدل شایستگی مدیران سازمان تامین اجتماعی. کنفرانس تخصصی ارزیابی و توسعه مدیران. تهران: آریانا. 141.
محمودی، سید محمد. زارعی متین، حسن. بحیرانی، صدیقه. (1391). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاه. فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی. سال اول. شماره 1. 143-114.
مکارم شیرازی، ناصر. علی بابایی، احمد. (1382). تفسیرنمونه. تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه. ج 16، ص251. ج18. 224.
موسی زاده، زهره. عدلی، مریم. (1388). معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایستهگزینی در نهجالبلاغه. اندیشه مدیریت راهبردی. 3(1):103-132.
مؤمنی مهموئی، حسین. شریعتمداری، علی. نادری، عزت الله. (1387). برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. سال پانزدهم. شماره 17. 156-129.
ناظم، فتاح. (1388). ادراک کارکنان اداری درباره بهرهوری خدمات مدیران و مؤلفههای آن در مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. شماره 3. 18-3.
نورشاهی، نسرین. (1387). شایستگیهای لازم برای ریاست دانشگاه و میزان اهمیت نسبی آنها از نظر صاحبنظران آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. 14(2):27-48.
نیازمند، نرگس خاتون. (1391). بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی- اجتماعی مدیران و رضایت از کیفیت زندگی کاری کارکنان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز. به راهنمایی دکتر مهدی محمدی.
Ababneh, O.M.A. (2009). The impact of leadership styles and LeadersCompetencies on Employees Job Satisfaction, a Thesis submitted to the Graduate school in partial fulfillment of Master of human ResourceManagement, university Utara, Malaysia.
chansiri, W. (2010). Development of Job Competency in Civil Service Teachers under Jurisdiction of office of the Basic Education Commission, European Journal of social Science-Vol 17, No. 2.
Clark, S. S. (1995). What leadership Skills Do Principals Really Need? The School Administrator.
Cook, C. R. (2006). Effective of emotional intelligence on principal’s leadership performance. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education in Education, Montana state University Bozeman, Montana.
Fogg, C. D. (1999). Implementing your strategic plan: How to turn “intent” into effective action for sustainable change. New York: American Management Association.
Munro, M. D. (2009). Correlation of emotional intelligence and instructional Leadership Behaviors. A dissertation presented in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Education in educational Leadership, University of phoenix.
Dub ois, David. Roth well, William. (2004). Competency Based Human Resource Management. HRD.
Shyan, J. H. (2011). Competency analysis of Top Managers in Taiwanese hotel industry, International Journal of Hospitality Management, Vol(30), pp. 1044-1054.
Taher, samer. (2007).Competency Based Human Resource Management Program. MEIRC Consultant and Training Company.
. (1394). ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگیِ مدیریتیِ اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز). تحقیقات مدیریت آموزشی, 7(26), 39-58.
MLA
. "ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگیِ مدیریتیِ اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز)". تحقیقات مدیریت آموزشی, 7, 26, 1394, 39-58.
HARVARD
. (1394). 'ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگیِ مدیریتیِ اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز)', تحقیقات مدیریت آموزشی, 7(26), pp. 39-58.
VANCOUVER
. ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگیِ مدیریتیِ اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز). تحقیقات مدیریت آموزشی, 1394; 7(26): 39-58.