-آقازاده، محرم. (1379)، مبانی نظری و کاربردهای آموزشی نظریههای فراشناخت، تهران: انتشارات نوپردازان.
- دانش پژوه، زهرا. (1378)، گزارش سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی، پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
- سیف، علی اکبــر. (1387)، روان شناسی پرورش نویــن، چاپ سوم، تهران: نشــر دوران.
- خورشیدی، عباس، غندالی، شهاب الدین. فهرجی، محمدحسین. (1379)، راهبردهای یادگیری و یاد دهی در کلاس، تهران: انتشارات کیا.
- خورشیدی، عباس، غندالی، شهاب الدین. فهرجی، محمدحسین. (1379)، راهبردهای یادگیری و یاد دهی در کلاس، تهران: انتشارات کیا.
- عظیمی، عادل. (1383). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (آموزش دو جانبه) بر درک مطلب خواندن دانشآموزان پسر دوم راهنمایی شهرستان مراغه، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-کارشکی، حسین. (1379)، آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد و درک مطلب دانشآموزان پسر پایة اول دبیرستان منطقة 11 شهر تهران، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-کلــه، پیتــر، لورنـــا، چــان. (1386)، روشها و راهبـــردها در تعلیـــم و تربیــت کودکان استثنــایی، ترجمــة فرهاد ماهـــر، تهـــران: انتشـــارات جیحـــون، چـــاپ اول.
-کریمی، عبدالعظیم. (1387)، گزارش اجمالی نتایج ملــی و بینالمللی پرلز 2006 در مقایســه با پرلز 2001، وزارت آمــوزش و پرورش، پژوهشگــاه مطالعـــات آموزش و پرورش.
-کیامنش، علیرضا. (1379)، گزارش سنجش صلاحیتهای پایه ABC، پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
- ملکی، بهرام. (1384)، تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف، فصلنامة تازههای علوم شناختی، سال هفتم، شمارة 4.
- ناعمی، علی محمد. (1386)، روان شناسی آموزش خواندن، چاپ ششم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
-Temur, Turan., Kargin, Tolga., AylinBayar, saadet., Bayar, Volkan (2010). Metacognitive a wareness of grades 6, 7, 8 students in reading process. Piocedia social and Behavioral sciences,2, 4193-4199
-Flavell, J. H. (1985). Cognitive development. Englewoodcliffs, NJ: Prentice- Hall. 6-Vaidya, S.R (1999). Metacognitive learning strategies for students with learning disabilities. Journal of Educational, 120, il, 186.
-Yildis, Eylem., Akpinar, Ercan., Tatar, Nilgun., Ergin, omer (2009). Exploratory and confirmatory factor analysis of the metacognition scale for primary school studentsl. Educational sciences: Theory and practice , 9n3. 1591-1604.
-Noushad, P (2008). Cognitions about cognitions: The theory of metacognition. On line submission P. 1-16.
-Desautel, Daric (2009). Becoming a thinking thinker: Metocognition, self- reflection, and classroom practice. Teachers college Record, 1111n8, 1997-2020.
-Desoete, Annemie (2007). Evaluating and improving the mathematics teaching- learning process through metacognition. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5n3, 703-730
- Sheory, R., Mokhtari, K. (2001). Differnces in the metacognitive awareness of reading strategies among native and non-native readers. Department of English, Oklahoma state university, stilwater, ok 74078, USA. System 29, 431-449.