مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر تک والد و دو والد
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تک والد و دو والد انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دوره دبیرستانی شهر کرمانشاه بود که از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای نمونهای به حجم 190 نفر انتخاب شد و پرسش نامههای پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت. از میان آنها 184 نفر پرسش نامهها را تکمیل کردند و همین تعداد مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مقیاس استرس، افسردگی، اضطراب(DAS)، پرسش نامه کمرویی جیک و باس و پرسش نامه پرخاشگری (AGO)استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسهای بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری میانگین، انحراف استاندارد و t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی، افسردگی، استرس و کمرویی در گروه دانش آموزان تک والد و دانشآموزان دو والد تفاوت معناداری دارد، اما اضطراب و پرخاشگری در بین آن ها تفاوت معناداری نداشت. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که محرومیت وجود یکی از والدین در سلامت روان و پیشرفت تحصیلی فرزندان اثرات منفی دارد..
. (1392). مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر تک والد و دو والد. تحقیقات مدیریت آموزشی, 4(16), 57-66.
MLA
. "مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر تک والد و دو والد". تحقیقات مدیریت آموزشی, 4, 16, 1392, 57-66.
HARVARD
. (1392). 'مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر تک والد و دو والد', تحقیقات مدیریت آموزشی, 4(16), pp. 57-66.
VANCOUVER
. مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر تک والد و دو والد. تحقیقات مدیریت آموزشی, 1392; 4(16): 57-66.