شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در موسسات آموزشی عالی و رتبه بندی آن ها به روش تاپسیس فازی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
در دنیای امروزی که شدت پیچیدگی در محیط و تغییرات سریع در تکنولوژی، کسب مزیت رقابتی استراتژیک را برای سازمان ها مشکل مواجه کرده است. کسب و ایجاد دانش جدید در سازمان امری حیاتی به نظر می رسد. امروزه بسیاری از سازمان ها سعی بر آن دارند تا بتوانند دانش را کسب، تسهیم و تولید کنند که این مستلزم طراحی سیستمی به نام مدیریت دانش می باشد. اما مهمترین قدم در این زمینه شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش است. اگر چه تاکنون تحقیقات زیادی در مورد نحوه استقرار مدیریت دانش، موانع پیاده سازی و مزایا و معایب اجرای آن گرفته است، ولی در زمینه ارائه مدلی کاربردی جهت شناسایی مهمترین عوامل در پیاده سازی موثر مدیریت دانش در مراکز آموزش عالی کار چندانی انجام نگرفته است.
در تحقیق حاضر که در دانشکده ها و موسسات آموزش عالی مازندران انجام گرفته است ابتدا عوامل موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش شناسایی و دسته بندی شدهاند، سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی، به عنوان یکی از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره فازی، این عوامل رتبهبندی گردیدند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که عواملی چون جذب افراد بر مبنای صلاحیتهای دانشی و طراحی سازوکارهای مناسب ارزیابی دانش با کسب امتیاز 0.55 و 0.51 بیشترین تاثیر را در پیاده سازی موثر مدیریت دانش داشته اند.
. (1392). شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در موسسات آموزشی عالی و رتبه بندی آن ها به روش تاپسیس فازی. تحقیقات مدیریت آموزشی, 5(17), 133-154.
MLA
. "شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در موسسات آموزشی عالی و رتبه بندی آن ها به روش تاپسیس فازی". تحقیقات مدیریت آموزشی, 5, 17, 1392, 133-154.
HARVARD
. (1392). 'شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در موسسات آموزشی عالی و رتبه بندی آن ها به روش تاپسیس فازی', تحقیقات مدیریت آموزشی, 5(17), pp. 133-154.
VANCOUVER
. شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در موسسات آموزشی عالی و رتبه بندی آن ها به روش تاپسیس فازی. تحقیقات مدیریت آموزشی, 1392; 5(17): 133-154.