واکاوی سکوت سازمانی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر، باهدف بررسی سکوتسازمانی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکدههای دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 میباشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 302 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری طبقهای سهمی میباشد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی استفادهشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/0 ارزیابی شد. یافتهها نشان داد وضعیت سکوت سازمانی و کلیه مولفههای آن پایینتر از میانگین فرضی میباشد، به جز مولفههای سکوت محجوب و سکوت نوعدوستانه که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارند. نتایج آزمن t مستقل نشان داد کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد از سکوت بیشتری برخورداند. همچنین نتایج آزمون وایانس یکراهه (f) نشان داد بین سکوت کارکنان از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقهخدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد.
اردکانی، مهدی؛ خلیلیصدرآباد، افسر (1393). بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و سکوت کارکنان دانشی، پژوهشهای مدریت عمومی، سال پنجم، شماره هجدهم، صص 83-65.
پالانت، جولی (1389). تحلیل دادههای علوم رفتاری با برنامه spss، (ترجمه علیاکبر رضایی)، تبریز: انتشارات فروزش. (تاریخ به زبان اصلی، 2007).
دزفولی، راضیه (1393). نقش حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه میان جو اخلاقی سازمان و سکوت کارکنان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
دوستار، محمد؛ اسماعیلزاده، محمد (1392). عدالت سازمانی و تاثیر آن بر آوا و عملکرد کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول؛ دوره 22، شماره 72، صص163-143.
صیدانلو، مرضیه (1391). نقش رفتار شهروندی سازمانی بر سکوت کارکنان در بخش دولتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
عنایتی، ترانه؛ بزرگنیا، فاطمه (1393). رابطۀ سکوت سازمانی با عملکرد کارکنان دانشگاه، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال نهم، شماره 4، پیایی 30، ص 73.
قرهبابا، آرزو (1393). تاثیر ادراک از عدالت و سکوت سازمانی بر تعهد سازمانی، پایاننامه کارسناشی ارشد، دانشگاه علامهطبابایی.
هنرمند، روحالله (1393). نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش سکوت سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان ادارات کل بانک سپه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
Aylsworth, J. (2008). change in the workplace: organizational silence can be dangerous, organizational Psychology examiner.
Brinsfield, C. T. (2009). Employee silence: Investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
Brinsfield, C. T. (2013). Employee silence motives: Investigation of dimensionality and development of measures. Journal of Organizational Behavior, 34 (5), 671-697.
Çınar, O., Karcıoğlu, F., & Alioğulları, Z. D. (2013). The relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: a survey study in the province of Erzurum, Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 314-321.
Deniz, N., Noyan, A., & Ertosun, Ö. G. (2013). The relationship between employee silence and organizational commitment in a private healthcare company. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 691-700.
Duan, J. & Zhong, J. (2010), Leadership justice and negative organizational behaviors: mediated by affective commitment. International conference on management and service sience (MASS).
Dyne, L. V., Ang, S., & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs*. Journal of Management Studies, 40(6), 1359-1392.
Greenberg, J., & Edwards, M. S. (2009). Voice and silence in organizations. Emerald Group Publishing.
Hazen, M. A. (2006). Silences, perinatal loss, and polyphony: A post-modern perspective. Journal of organizational change management, 19(2), 237-249.
Henriksen, K., & Dayton, E. (2006). Organizational silence and hidden threats to patient safety. Health services research, 41(4p2), 1539-1554.
Knoll, M., & van Dick, R. (2012). Do I hear the whistle…? A first attempt to measure four forms of employee silence and their correlates. Journal of Business Ethics, 113(2), 349-362.
Mengenci, C. (2015). Antecedents and Consequences of Organizational Fear and Silence Behavior: Evidence Service Sector from Turkey. International Business Research, 8(5), p223.
Morrison, E. W. (2011). Employee voice behavior: Integration and directions for future research. The Academy of Management Annals, 5(1), 373-412.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management review, 25(4), 706-725.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management review, 25(4), 706-725.
Perlow, L. A. (2003). When you say yes but mean no. New York: Crown Publishing Group.
Pinder, C. C., & Harlos, K. P. (2001). Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. Research in personnel and human resources management, 20, 331-370.
Şevket, Y. (2012). Analysis Of The Hotel Personnel’s Conceptions Of Organizational Justice, Organizational Silence, Mobbing, Organizational Commitment In Terms Of Demographic Variables.
Tan, Ç. (2014). Organizational justice as a predictor of organizational silence. Educational Research and Reviews, 9(21), 1190-1202.
Tan, Ç. (2014). Organizational justice as a predictor of organizational silence. Educational Research and Reviews, 9(21), 1190-1202.
Tulubas, T., & Celep, C. (2012). Effect of perceived procedural justice on faculty members’ silence: The mediating role of trust in supervisor. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1221-1231.
Walumbwa, F. O., Morrison, E. W., & Christensen, A. L. (2012). Ethical leadership and group in-role performance: The mediating roles of group conscientiousness and group voice. The Leadership Quarterly, 23(5), 953-964.
Whiteside, D. B., & Barclay, L. J. (2013). Echoes of silence: employee silence as a mediator between overall justice and employee outcomes. Journal of business ethics, 116(2), 251-266.