مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای (امریکا، کانادا)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با کشورهای (امریکا، کانادا) جهت آگاهی از مولفههای برنامه درسی از جمله تعیین اهداف، محتوی، روشهای یاددهی و یادگیری، منابع آموزشی و ارزشیابی آموزشی به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن میباشد. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی از نوع مقایسه ای – تطبیقی تنظیم شده است که چهار مرحله بردی: 1. توصیف 2. تفسیر 3. همجواری و 4. مقایسه را شامل میگردد. جامعه آماری مورد نظر به صورت انتخابی بوده است که شامل دو کشور ایالات متحده امریکا و کانادا میباشد. نمونهگیری با درجه اهمیت و پیشرفت دانشگاه های کشورهای مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. در امریکا پنج دانشگاه «ماساچوست، هاروارد، میشیگان، کالیفرنیا، مینوسوتا» در کانادا 3 دانشگاه «تورنتو، اوتاوا، کالگاری» را در بر میگیرد.ابزار پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخدهی به پرسش ها، فیشبرداری از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارش های تحقیقی، مراجعه به پایاننامهها و رسالههای دوره دکتری، مصاحبه با متخصصان که در آن کشورها فارغالتحصیل شدهاند یا فرصت مطالعهای یافتند، نتایج این تحقیق نشان میدهد که در دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقایسه با دانشگاه ایران مولفههای برنامه درسی از جامعیت، عمق و درونزایی بیشتری برخوردار بوده و جنبه پژوهشی وکاربردی دارند.
. (1393). مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای (امریکا، کانادا). تحقیقات مدیریت آموزشی, 5(19), 185-207.
MLA
. "مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای (امریکا، کانادا)". تحقیقات مدیریت آموزشی, 5, 19, 1393, 185-207.
HARVARD
. (1393). 'مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای (امریکا، کانادا)', تحقیقات مدیریت آموزشی, 5(19), pp. 185-207.
VANCOUVER
. مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاههای (امریکا، کانادا). تحقیقات مدیریت آموزشی, 1393; 5(19): 185-207.