بررسی رابطه سلامت سازمانی با استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان (استان لرستان)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سلامت سازمانی با استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه شامل 200 معلم است که با روش تصادفی ساده از بین آنها، 130 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و پرسشنامه فهرست سلامت سازمانی (OHI) و استرس شغلی را تکمیل نمودهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری (پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یکراهه) انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که بین سلامت سازمانی و استرس شغلی دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر دلفان همبستگی معکوس و معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. همچنین، یافتههای حاصل از رگرسیون گام به گام حاکی است که از بین مؤلفههای سلامت سازمانی، دو مؤلفه ملاحظهگری و انسجام نهادی به عنوان متغیرهای پیشبین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات استرس شغلی دبیران دبیرستانهای مربوطه را دارا میباشد که سهم تبینی مؤلفه اول بیشتر از مؤلفه دوم است. از طرفی تحلیل واریانس یکراهه بین میزان استرس شغلی معلمان بر حسب متغیر دموگرافیکی (سطح تحصیلات) تفات معنیداری را نشان نمیدهد.