تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش، تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده) بود. جامعه آماری تحقیق، شاملکلیهی گروههای آموزشی (59 گروه) دانشگاه شیراز بود. پس از تفکیک گروهها به پنج زیرگروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، دامپزشکی و کشاورزیو هنر و معماری، پنج گروه آموزشیاز زیرگروههای مذکور، به صورت تصادفی انتخاب شدند. در گروههای منتخب، کلیهی اعضای هیأت علمی به عنوان نمونه تحقیق، مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه را تکمیل نمودند. به منظور سنجش روایی مقیاس از دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی و جهت سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه تحلیل گویه نشان داد که دو نوع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده و هر یک از ابعاد آنها از روایی و پایایی نسبتاً بالایی برخوردار میباشند. نتیجه تحلیل عامل تأییدی نیز نشان داد که هر کدام از ابعاد چهارگانه (رسمیت، تمرکز، فرایند و عوامل زمینهای)، از روایی بالایی برای تبیین هر یک از انواع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده برخوردار میباشند.