هدف پژوهش حاضر«تحلیل محتوای کتاب « تفکّر و پژوهش » پایه ششم ابتدایی»، بر اساس سند تحوّل بنیادین و نظریّات دانشمندانی از جمله « ماتیو لیپمن » میباشد. بر اساس هــــــدف مذکور 4 فرضیه و ســــــــؤال تدوین گردیده است: 1- تا چه میزان محتوای کتاب «تفکّر و پژوهش» منجر به کسب منش تفکّردر دانش آموزان شده است ؟ 2- آیا منجربه کسب مهارت حل مسأله شده است؟ 3- محتوای کتاب در پرورش استدلال و نتیجه گیری با هدفهای تعیین شده در سند تحوّل بنیادین مطابقت دارد؟ 4- آیا در محتوای کتاب روشهای مناسبی برای پاسخگویی به کنجکاوی دانش آموزان در 4 عرصه « ارتباط با خود ، خدا ، خلق و خلقت » ارائه شده است؟ پژوهش به لحاظ هدف، در زمره ی « تحقیقات کاربردی» از نوع « پس رویدادی » میباشد. جامعــــه این پژوهش،کلیّه معلّمان ششم ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ری ، استان تهران در سال تحصیلی 92- 91 میباشد که به عنوان نمونه بررسی گردیده اند. برای جمع آوری اطّلاعات علاوه بر شیوه ی اسنادی و مطالعــاتی ، از پرسشنامه محقّق ساخته ای که سؤالات آن بر اساس طیف نگرش سنج 7 تایی لیکرت ارزیابی گردیده ، استفاده شده است،که روایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (978%) اعتبار سنجی و به تأیید اساتید نیز رسیده است. نتایج حاصل، در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون «کولموگروف » ، «اسمیرونف» ، آزمون t و آزمون «فریدمن» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج بیانگر این است که: محتوای کتاب در «ایجاد پرورش استدلال ، منش تفکّر ، روشهای مناسب برای پاسخگویی و طرح پرسش مناسب،» «موفّق» ولیکن در ایجاد «کسب مهارت حل مسأله و مهارت نتیجه گیری» دردانش آموزان ششم ابتدایی «ناموفّق» بوده است.