هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه اخلاق حرفهای کارکنان است. جامعه پژوهشی شامل تعدادی از ادارات شهرستان سقزاست که به صورت تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. ازآنجاییکه در ساخت و هنجاریابی ابزارها هر چه نمونه بیشتر باشد بهتر است ما در این پژوهش 458 نفر را بهعنوان نمونه پژوهشی قراردادیم. ابزار پژوهش حاضر عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفهای کارکنان بود. روشهای آماری بکار رفته در این پژوهش عبارت بود از آزمون K-S بهمنظور برآورد فرض نرمال بودن دادهها، آزمون KMO و تحلیل عامل اکتشافی است. یافتهها نشاندهنده آن بود که از بین گویههای انتخابشده بهمنظور تعیین مؤلفههای اخلاق حرفهای سه مؤلفه تحت عنوان: فرهنگی، وظیفهای و برابری به دست آمد و هیچکدام از گویههای پرسشنامه حذف نشدند.
امیری، علینقی، همتی، محمد و مبینی، مهدی. (1389). اخلاق حرفهای ضرورتی برای سازمان، معرفت اخلاقی، سال چهارم، شماره اول، صص 137-159.
ایراننژاد پاریزی، مهدی، امینی سابق، زین العابدین و اسدپور، وحید.(1393). نقش مدیریت مشارکتی در ارتقاء اخلاق حرفهای کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن، مطالعات کمّی در مدیریت، سال پنجم، شماره اول ، صص149-174.
ایمانیپور، معصومه.(1391). اصول اخلاق حرفهای در آموزش، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره پنجم، شماره ٦، صص 25-38.
باباصفری، محبوبه. (1392). ارزیابی اخلاق حرفهای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان ارشد و دلالتهای تربیتی آن در برنامهریزیدرسی، پژوهشهای برنامهدرسی، دوره سوم، شماره ی اول، صص 67 – 86.
حبیبپور، کرم و صقری، رضا. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی(تحلیل دادههای کمی)، تهران:لویه،صص 324-325.
خسروانیان، حمیدرضا و شفیعی رودپشتی، میثم.(1390). مطالعه تطبیقی الگوی مدیریت اخلاق در سازمان در مکاتب غربی و آموزه های علوی، پژوهش نامه اخلاق : تابستان 1390 , دوره ,4 شماره 12، صص145-172.
رحیمی، حمید. (1392). رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای، اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 6، شماره2.
سرمدی، محمدرضا و شالباف، عذرا. (1386). اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3و 4، صص 99-110.
فاضلی، زینب، فاضلی باوند پور، فاطمه سادات، رضایی طاویرانی، مصطفی، مظفری، مصیب و حیدری مقدم، رشید.(1391). اخلاق حرفه ای و نقش آن در حرفه پزشکی، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره 20، شماره 4، صص 10-17.
فرامرز قراملکی، احد. (1392). درآمدی بر اخلاق حرفهای، مجموعه اخلاق حرفهای1، سازمان مدیریت صنعتی، موسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی، سرمد، چاپ ششم.
قنبری، سیروس, اردلان، محمدرضا, بهشتی راد، رقیه و سلطانزاده وحید.(1394). اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی و رابطه آن با کیفیت آموزش عالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دهم، شماره2.
ملکی، شیوا، قاسم زاده، ابوالفضل و بروکی میلان، شعبان. (1393). نقش میانجی هویت سازمانی در رابطهی بین اخلاق حرفهای با رفتار شهروند سازمانی و رفتار انحرافی کار، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره هفتم، شماره4.
منافیان، سید محمد.( 1387). مقدمهای بر «فلسفه اخلاق ملاصدرا»، خردنامه صدرا، شماره 51، صص 74- 83 .
میرز، لاورنس اس، گامست، گلن و گارینو، ا جی. (2012). پژوهش چند متغیری کاربردی(طرح و تفسیر)، مترجمان: حسن پاشا شریفی، ولیالله فرزاد، سیمیندخت رضاخانی، حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی(1391)، تهران: رشد، صص 549-550.
Abed, R. (2016). Investigating the Effect of Professional Ethics Indicators on Financial Performance of Companies, Case study: Tehran Stock Exchange. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(3 S2), 183.
Frígola, V. B., & del Río Sánchez, C. (2009). Ética profesional y deontología.Papeles del psicólogo, 30(3), 182-183.
Abdul-Rahman, H., Wang, C., & Yap, X. W. (2010). How professional ethics impact construction quality: Perception and evidence in a fast developing economy. Scientific Research and Essays, 5(23), 3742-3749.
Collste, G. (2012). Applied and professional ethics. Kemanusiaan, 19(1), 17-33.
Khalid S.A. & H. Ali (2005). The Effects of Organizational Citizenship Behavior on Withdrawal Behavior, International Journal of Management and Entrepreneurship,1(1):30-40.