نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران ( مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهرستان دماوند)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
با توجه به نوپایی و اهمیت ارزشیابی توصیفی در کشور و اجرای آزمایشی آن در پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی تحصیلی، تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری در دانشآموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر دماوند انجام شده است. در همین راستا و به منظور آزمون فرضیههای تحقیق کاربردی حاضر از روش پژوهش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است. به همین منظور محقق پرسشنامه محقق ساخته با 24 گویهای که سه بعد (اعتماد به نفس، اضطراب، یادگیری معنادار) در دانشآموزان دوره ابتدایی را اندازهگیری مینماید و ضریب پایایی 85/0 را دارا است را بین186 معلم دوره ابتدایی(120 معلم زن و 26 معلم مرد) که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده از میان کل معلمان زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان دماوند که تعداد آنها 354 نفر برآورد شده بود، انتخاب گردیدند، توزیع نموده و در نهایت ضمن ارائه آمار جمعیتشناختی نمونه آماری با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مانند جدول فراوانی و درصد و نمودار دایرهای، به توصیف متغیرهای تحقیق و با استفاده از آزمون کلموگروف – اسمیرنف، آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شد. در انتها از آزمون فرضیات تحقیق چنین نتیجهگیری شد که؛ از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دماوند ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری در دانشآموزان ابتدایی تاثیر معنادار دارد. جنسیت معلمان بر دیدگاه ایشان در خصوص، نقش ارزشیابی توصیفی در افزایش یادگیری معنادار، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان ابتدایی تاثیری ندارد.
. (1395). نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران ( مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهرستان دماوند). تحقیقات مدیریت آموزشی, 8(29), 103-129.
MLA
. "نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران ( مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهرستان دماوند)". تحقیقات مدیریت آموزشی, 8, 29, 1395, 103-129.
HARVARD
. (1395). 'نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران ( مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهرستان دماوند)', تحقیقات مدیریت آموزشی, 8(29), pp. 103-129.
VANCOUVER
. نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه آموزگاران ( مطالعه موردی: آموزگاران مدارس ابتدایی دوره اول و دوم شهرستان دماوند). تحقیقات مدیریت آموزشی, 1395; 8(29): 103-129.