آخرین اخبار نشریه
    تحقیقات مدیریت آموزشی ( علمی - پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی پژوهشی

    توجه:

    پیرو نامه شماره 621/2651 مورخ 1399/01/28 معاونت محترم پژوهشی واحد و طبق ماده 4 بخشنامه شماره 10/62815 مورخ 98/10/4 ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی، از این پس برای داوری مقالات مبلع 150.000 تومان و مبلغ 350.000 تومان از مقالات پذیرش شده دریافت خواهد شد.

    ===========================================

    تا زمان راه اندازی درگاه پرداخت الکترونیکی می توانید مبلغ داوری و پذیرش مقالات را به شماره حساب دانشگاه (از مسئولین فصلنامه دریافت نمایید) واریز و تصویر فیش را برای ما ارسال نمایید.

    نویسندگان محترم توجه فرمایید به هیچ وجه بعد از بارگزاری و یا پذیرش مقاله تغییری در اسامی نویسندگان و یا سمت های نویسندگان ممکن نیست. لذا خواهشمندیم در هنگام بارگزاری به این موارد دقت فرمایید.

     

     

    به اطلاع کلیه نویسندگان محترم می رساند کلیه فرایند های فصلنامه (دریافت، داوری، پذیرش و چاپ)

    تنها از طریق وب سایت انجام می گیرد.

    نکته بسیار مهم:

    مقالاتی که در نگارش آن ها شرایط اشاره شده در «راهنمای نویسندگان» رعایت نشده باشند برای داوری ارسال نخواهند شد.

    (جهت مشاهده راهنمای نویسندگان کلیک نمایید.) 


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و آموزش مجازی میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
      مهدیه شجاعی محمود کندری محمدجواد تکبیری
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      به دلیل فشارهای شدید، فرسودگی شغلی در اعضای هیات علمی شایع می باشد. این مطالعه، به بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و آموزش مجازی میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می پردازد.پژوهش حاضر، از نوع کابردی مقطعی است، در سال 1400 انجام گردید. جامعه آماری آن را تمامی ا چکیده کامل
      به دلیل فشارهای شدید، فرسودگی شغلی در اعضای هیات علمی شایع می باشد. این مطالعه، به بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و آموزش مجازی میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می پردازد.پژوهش حاضر، از نوع کابردی مقطعی است، در سال 1400 انجام گردید. جامعه آماری آن را تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل می داد. حجم نمونه 134 نفر بود. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای استاندارد بود و داده ها با مراجعه حضوری و الکترونیک گرداوری شد. سپس با استفاده از نرم‌افزارSPSS 26.0. و آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شد.بر اساس یافته ها اکثر افراد فرسودگی شغلی متوسط داشتند. وضعیت تاهل، سکونت با خانواده و سابقه تدریس مجازی با بروز فرسودگی ارتباط دارد. آموزش مجازی بر دو بعد فقدان موفقیت فردی و خستگی عاطفی از مجموعه ابعاد فرسودگی شغلی تاثیرگذار است. فرسودگی شغلی بر کیفیت زندگی اعضای هیأت علمی بدون توجه به رشته دانش آنها تأثیر منفی می گذارد. بروز فرسودگی شغلی ممکن است خسارات جدی به دانشگاه ها وارد کند، زیرا به طور مستقیم بر بهره وری و کیفیت آموزش به دلیل غیبت از کار تأثیر می گذارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تدوین مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش (مطالعه موردی: آموزش و پرورش کرمانشاه)
      پریسا قیاسی محمد جواد کرم افروز فرامرز ملکیان الهام کاویانی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه م چکیده کامل
      هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران در سه سطح مدیران ارشد، میانی و اجرایی در سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه است که مطابق آمار اعلام شده از سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه این تعداد برابر283 نفر برآورد شده است و تعداد 165 نفر بصورت نمونه تصادفی ساده با استفاده از فرمول ککران انتخاب خواهد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی سازه و محتوایی و پایایی آن از طرق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری ساختاری به کمک نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل ارائه شده با 6 عامل ارزیابی کننده از جمله: فرهنگ سازمانی، نظام مدیریت عملکرد، رهبری و بینش سازمانی، حمایت سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی، نوآوری و خلاقیت مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - الگوی ریسک عملیاتی و اعتباری بر مدیریت برنامه ریزی و کارایی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
      سیدسیاوش ابوالقاسمی سیدعلی نبوی چاشمی عرفان معماریان محمد تقی پور
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      در پژوهش حاضر به بررسی الگوی ریسک عملیاتی و اعتباری بر مدیریت برنامه ریزی و کارایی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته شد. روش حاضر از جمله تحقیقات توصیفی و کاربردی است. از 318 بانک های فعال در بورس اوراق بهادار تهران که در سالهای 1386 تا 1398 موجود بودند چکیده کامل
      در پژوهش حاضر به بررسی الگوی ریسک عملیاتی و اعتباری بر مدیریت برنامه ریزی و کارایی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته شد. روش حاضر از جمله تحقیقات توصیفی و کاربردی است. از 318 بانک های فعال در بورس اوراق بهادار تهران که در سالهای 1386 تا 1398 موجود بودند با توجه به محدودیت ها، 108 بانک به عنوان نمونه انتخاب شدند.برای تشخیص اینکه آیا به لحاظ آماری واریانس خطاها به طور معناداری به زمان وابسته هستند یا نه از آزمون LM استفاده شد. جهت محاسبه و آماده سازی متغیرهای تحقیق و همچنین برای استخراج آماره های توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق از نرم افزار اکسل و برای تخمین مدل های رگرسیونی و آزمون فرضیه ها از نرمافزارهای آماری SPSS و GARCH استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد تمام فرضیه های تحقیق تایید شدند به عبارت دیگر، رشداعتبار و سودآوری و نسبت سرمایه به دارایی بر بازده سهام بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران معنادار است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی فرآیند ارتباطات شبکه‌های اجتماعی به‌ منظور الگوسازی برنامه ریزی و مدیریت ‏پوشش خبری بحران
      محمد امین رمضانی اسمعیل آباد شهناز هاشمی محمد سلطانی فر
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      برنامه ریزی و مدیریت حوزه خبر در تمام رسانه های برجسته و حرفهای دنیا در شرایط کلی و کـاملاً متفـاوت صورت میپذیرد: یکی در وضعیت عادی و دیگری در شـرایط غیرعـادی و بحرانـی. بـدیهی اسـت در شـرایط معمولی و عادی،دست اندرکاران و سردبیران خبر که مدیریت فعالیت و تکاپوی رسـانه را چکیده کامل
      برنامه ریزی و مدیریت حوزه خبر در تمام رسانه های برجسته و حرفهای دنیا در شرایط کلی و کـاملاً متفـاوت صورت میپذیرد: یکی در وضعیت عادی و دیگری در شـرایط غیرعـادی و بحرانـی. بـدیهی اسـت در شـرایط معمولی و عادی،دست اندرکاران و سردبیران خبر که مدیریت فعالیت و تکاپوی رسـانه را عهـده دار هسـتند، قادرند به گونه ای جدول خبری خود را طراحی و اجرا کنند که هم اهداف و مأموریتهای رسانه ای ایشان بـه سرانجام مطلوبی برسد و هم نیازها و تمایلات و سلایق مخاطبان تأمین گردد. هدف این پژوهش بررسی فرآیند ارتباطات شبکه‌های اجتماعی به‌ منظور الگوسازی برنامه ریزی و مدیریت پوشش خبری بحران است. نتایج نشان می دهند که در شرایط بحران که از یک سو اطلاعات مخدوش می شود و از جانب دیگر فناوری های معمول قدرت و به تبع شیوه های تصمیم سازی و مدیریت در شرایط عادی سترون نکارا می شوند، هرگونه تدبیری مستلزم بهره وری مناسب از دانش های راهبردی متفاوت و فناوری های قدرت ویژه می باشد. باید برای پیشگیری از بحران و یا به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام وقوع بدترین وضعیت ها را برنامه ریزی و سپس روش هایی را برای اداره و حل آن جستجو کند. مفاهیمی چون بحران و مدیریت بحران را به سمت وظایف مدیران و نحوه مقابله آنها با بحران، عوامل تشدید کننده و یا بازدارنده بحران چون سبک های خبرنویسی، نقش تصویر، کانون های خبری در شرایط بحرانی، بازار شایعات و مدل های بحران در این خصوص بسیار مهم هستند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانک‌ها(به انضمام مطالعه موردی)
      احسان بیگی محمدرضا رسولی سید وحید عقیلی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      در مقایسه با سایر بنگاه‌ها، بانک‌ها نقشی کلیدی در نهادینه‌سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا‌ می‌کنند. نقش بانک‌ها به‌عنوان تسهیل گر و محرک چرخ‌های اقتصاد و تجارت، به‌عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به‌عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین‌المللی بیا چکیده کامل
      در مقایسه با سایر بنگاه‌ها، بانک‌ها نقشی کلیدی در نهادینه‌سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا‌ می‌کنند. نقش بانک‌ها به‌عنوان تسهیل گر و محرک چرخ‌های اقتصاد و تجارت، به‌عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به‌عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین‌المللی بیانگر اهمیت این مؤسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است. هدف تحقیق ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانک‌ها می باشد. از کارکردهای اصلی این پژوهش ، می‌توان به شناسایی اهداف و تدوین برنامه‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی، ایجاد یک درک و زبان مشترک از مسئولیت اجتماعی سازمانی در‌ میان مدیران ارشد، تسهیل اقدامات مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی و حمایت از اجرای این برنامه‌ها اشاره کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد انطباق کاملی بین دیدگاه روابط عمومی‌ها و عملکرد بانک‌ها در انتخاب حوزه‌های فعالیت مسئولانه وجود دارد به طوری که هر دو بخش عنوان می‌دارند که فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان دوستانه، کمک به آسیب دیدگان و...مورد علاقه بانک‌ها بوده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی: رویکرد ویکور فازی
      حمیدرضا کمالی کامران محمد خانی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که به منظور انجام این پژوهش، تعداد هفت نفر از آنان چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که به منظور انجام این پژوهش، تعداد هفت نفر از آنان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به کمک روش ویکور فازی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان رهبری آموزش عالی 5 ویژگی، برقراری موازنه بین نظم و آشوب ، تخمین احتمال وقوع رویدادها و پدیده ها به جای پیش بینی دقیق آن ها ، تسهیل فرآیند خودسازماندهی ، روابط را فرصت هایی ارزشمند برای یادگیری دانستن و تقویت روابط اجتماعی به ترتیب از بین 25 ویژگی استخراج شده از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی
      زهرا السادات حسینی زوارئی فاطمه حمیدی فر عباس خورشیدی لطف اله عباسی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقی چکیده کامل
      سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقیق از منظر هدف ؛ کاربردی و بر اساس گرد اوری اطلاعات ؛ کیفی برپایه داده بنیاد سیستمی میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ، با 14 نفر از کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش و اساتید مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران در سال تحصیلی ( 1400-1401) ، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفته و داده ها با استفاده از کد گذاری باز ، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در غالب پنج بعد الگوی پارادایمی با 18 مولفه جای گرفتند پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه‌ درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه
      اکرم راشدی اصغر شریفی افسانه صابر گرکان
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      برنامه درسی پنهان شامل ارزش‌ها، تمایلات، هنجارهایی می‌شود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه‌درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخ چکیده کامل
      برنامه درسی پنهان شامل ارزش‌ها، تمایلات، هنجارهایی می‌شود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه‌درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخش اول با تحلیل داده بنیاد، عوامل علی برنامه‌درسی پنهان شناسایی و در بخش دوم به اولویت بندی آنها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و نخبگان صاحب نظر و دربخش دوم کلیه مدیران و معلمان مدارس غیردولتی متوسطه اول شهر تهران بود. دربخش کیفی تعداد مصاحبه شوندگان 15 نفر و د ربخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختار و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.90بود. درتحلیل کیفی چهار مقوله محیط فیزیکی، محیط شناختی، محیط اداری ومحیط اجتماعی به عنوان مقوله‌های انتخابی علی برای برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه اول مشخص شد و اولویت بندی نشان داد محیط شناختی اولویت بالاتری از دیگر مولفه‌ها دارد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - نماز و سلامت اقتصادی
      غلامحسین حیدری تفرشی سهیل دادفر
      شماره 17 , دوره 5 , بهار 1392
      هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند.(جمعه،1)در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز ان چکیده کامل
      هر چه در آسمان ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدا که پادشاهی منزه و پاک و مقتدر داناست،مشغول اند.(جمعه،1)در میان همه آفریدگان ستایشگر یزدان، انسان-اشرف مخلوقات و اعز موجودات- چگونه می تواند بی تفاوت بنگرد و سرود نیایش را ننگارد؟!ما در این مقال بر آن هستیم تا نیاز انسان را به نماز و نیز آثار سلامت بخشی آن در قلمروی اقتصاد را به بررسی بنشینیم.در آغاز تعاریف کلیدواژه های این گفتمان چون:نماز،سلامت،اقتصاد و سلامت اقتصادی را مورد بحث قرار می دهیم. سپس سیمای زیبای روح منکر ستیزی و فحشاگریزی نماز را در آیینه آیات و روایاتی چند به تماشا می نشینیم.فرانام نماز و کسب روزی حلال با یاری گرفتن از آموزه های آسمانی ،ذهن ها را به سوی پیوند نماز با مولفه های اقتصادی رهنمون می گردد.در قاموس ارزشمداری اسلامی آیا مال و ثروت نعمتی پسندیده است یا وزر و بالی نکوهیده؟عنوانسلامت اقتصادی و نعمت های دنیا( ثروت) به این پرسش ،پاسخ هایی مستند به آیات و روایات می دهد.واپسین مبحث طرح شده در این مقال ،تبیین مسئله حرام خواری و برشمردن و معرفی مشاغل حرام در مکتب ارزشی - اقتصادی اسلام است.فرانامحرام خواری و مشاغل حرام در بینش اسلامیمعرفی این بخش از مبحث را عهده دار است.در پایان نیز پس از جمع بندی و نتیجه گیری،کتاب نامه مقال تقدیم می شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بررسی اثربخشی بسته آموزشی خرده تجارب مدیران موفق بر فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان
      توران رستمی محبوبه سادات فدوی زهرا یوسفی
      شماره 46 , دوره 12 , زمستان 1399
      هدف اصلی پژوهش حاضر اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر خرده تجارب مدیران موفق برمؤلفه‌های فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان بود .روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران آموزشی شهر اصفهان چکیده کامل
      هدف اصلی پژوهش حاضر اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر خرده تجارب مدیران موفق برمؤلفه‌های فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان بود .روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران آموزشی شهر اصفهان را شامل شد و شرکت کنندگان در پژوهش 30 مدیر بودند که در سال تحصیلی 1399-98 13در مدارس دولتی به مدیر موفق شهرت داشتند. شرکت کنندگان از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند درگروه آزمایش 15 مدیر. 8 جلسه شصت دقیقه‌‌ای آموزش دریافت کردند. در حالیکه اعضای گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های قرسودگی شغلی (مسلش،1985) و عملکرد شغلی (پاترسون 1990) .است تحلیل داده‌‌های به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (کواریانس با اندازه تکراری) تحلیل شدند یافته‌ها نشان داد که گروه بسته‌ی آموزشی تجارب موفق مدیران میانگین خستگی عاطفی در گروه آزمایش نسبت به پس‌آزمون کاهش پیدا کرده است، میانگین مسخ شخصیت گروه آزمایش نسبت به پس‌آزمون افزایش پیدا کرده است، میانگین عملکرد فردی آزمایش نسبت به پس‌آزمون افزایش پیدا کرده است، و میانگین عملکرد شغلی گروه آزمایش نسبت به پس‌آزمون افزایش پیدا کرده است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که بین میانگین خستگی عاطفی،مسخ شخصیت، عدم موفقیت فردی، و عملکرد شغلی گروه آزمایش در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوت وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانک‌ها(به انضمام مطالعه موردی)
      احسان بیگی محمدرضا رسولی سید وحید عقیلی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      در مقایسه با سایر بنگاه‌ها، بانک‌ها نقشی کلیدی در نهادینه‌سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا‌ می‌کنند. نقش بانک‌ها به‌عنوان تسهیل گر و محرک چرخ‌های اقتصاد و تجارت، به‌عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به‌عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین‌المللی بیا چکیده کامل
      در مقایسه با سایر بنگاه‌ها، بانک‌ها نقشی کلیدی در نهادینه‌سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا‌ می‌کنند. نقش بانک‌ها به‌عنوان تسهیل گر و محرک چرخ‌های اقتصاد و تجارت، به‌عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به‌عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین‌المللی بیانگر اهمیت این مؤسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است. هدف تحقیق ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانک‌ها می باشد. از کارکردهای اصلی این پژوهش ، می‌توان به شناسایی اهداف و تدوین برنامه‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی، ایجاد یک درک و زبان مشترک از مسئولیت اجتماعی سازمانی در‌ میان مدیران ارشد، تسهیل اقدامات مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی و حمایت از اجرای این برنامه‌ها اشاره کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد انطباق کاملی بین دیدگاه روابط عمومی‌ها و عملکرد بانک‌ها در انتخاب حوزه‌های فعالیت مسئولانه وجود دارد به طوری که هر دو بخش عنوان می‌دارند که فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان دوستانه، کمک به آسیب دیدگان و...مورد علاقه بانک‌ها بوده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
      اصغر پورصالحی فتاح ناظم خدیجه ابولمعالی حسینی
      شماره 52 , دوره 13 , تابستان 1401
      مقدمه: هدف از پژوهش حاضر کاهش اهمال کاری تحصیلی بر اساس آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس در دانش آموزان دبیرستانی بود. روش تحقیق: نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستان‌های منطقه 15 آموزش و پرو چکیده کامل
      مقدمه: هدف از پژوهش حاضر کاهش اهمال کاری تحصیلی بر اساس آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس در دانش آموزان دبیرستانی بود. روش تحقیق: نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستان‌های منطقه 15 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 99-98 بود. در این پژوهش تعداد 45 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای ارزیابی، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (سواری، 2011) و سلامت عمومی )28(GHQ- (گلدبرگ، 1972) بودند. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی تاثیر معنادار دارد. نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی و مدیریت استرس می‌تواند به عنوان یک آموزش کارآمد جهت کاهش اهمال کاری تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.کلمات کلیدی: هیجانی- اجتماعی، مدیریت استرس، اهمال کاری تحصیلی، دانش آموزان پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و انگیزه پیشرفت
      سیدجعفر میرحیدری
      شماره 35 , دوره 9 , بهار 1397
      زمینه: پیشرفت تحصیلی دارای پیامدهای روان شناختی مثبت زیادی است و عوامل بسیاری در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نقش دارند که از مهم ترین آنها می‌توان به ویژگی‌های شخصیتی و انگیزش پیشرفت اشاره کرد.هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ویژگ چکیده کامل
      زمینه: پیشرفت تحصیلی دارای پیامدهای روان شناختی مثبت زیادی است و عوامل بسیاری در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نقش دارند که از مهم ترین آنها می‌توان به ویژگی‌های شخصیتی و انگیزش پیشرفت اشاره کرد.هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و انگیزش پیشرفت انجام شد.روش:این پژوهش مقطعی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های دولتی شهرستان پیشوا در سال تحصیلی 95-1394 بود. در مجموع 300 دانش‌آموز دختر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های ویژگی‌های شخصیتی کاستا و مک‌کری (1992) و انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) را تکمیل کردند و معدل دانش‌آموزان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج همبستگی نشان داد روان‌رنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار و توافق، وجدانی بودن و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند. نتایج رگرسیون چندگانه با مدل همزمان نشان داد 9/15 درصد از واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان توسط 6 متغیر روان‌رنجورخویی، برون‌گرایی، باز بودن به تجربه، توافق، وجدانی بودن و انگیزش پیشرفت تبیین می‌شود (05/0>P). پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - اعتبار سنجی الگوی اختصاصی مدیریت مؤثر کلاس درس در علوم پزشکی
      شهلا دبیرزاده نرگس سعیدیان شایسته صالحی
      شماره 42 , دوره 11 , زمستان 1398
      کلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائه‌شده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی می‌باشد که با ر چکیده کامل
      کلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائه‌شده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی می‌باشد که با روش نمونه‌گیری در دسترس نمونه 277 نفری انتخاب و پرسش‌نامه مدیریت مؤثر کلاس درس روی آنان اجرا شد. پرسش‌نامه دارای 80 گویه بود که در قالب یک پیوستار از 1 تا 5 به گویه ها نمره داده شد. روش‌های بکار رفته برای تحلیل گویه ها (ضریب هولستی) برای رهاسازی از روایی صوری، محتوایی و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) برای کل پرسش‌نامه‌ها و عامل‌ها استفاده شد. درمجموع همه گویه ها یادگیری مدیریت مؤثر کلاس درس را موردسنجش قرار می‌داد. جهت‌بخش اعتبار الگو با توجه به کدهای استخراج‌شده کیفی از تکنیک تحلیل عاملی تائید استفاده گردید یا به‌عبارت‌دیگر جهت بررسی اعتبار عاملی ابزارهای سنجش کُدهای اصلی پژوهش از رویکرد تحلیل عاملی استفاده گردیده که بارهای عاملی هفت مؤلفه به ترتیب 59-99-96-97-91-84 و 81 است. هدف از مطالعه حاضر ساخت اعتبار یابی و روا سازی پرسش‌نامه مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی بود و با توجه به نتایج تحلیل عاملی هفت عامل شناسایی که درنهایت با توجه به الگوی به‌دست‌آمده هفت مؤلفه مدیریت مؤثر کلاس درس از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - نقش واسطه ای رضایت زناشویی در رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی
      آرزو شکری عبداله شفیع آبادی فریده دوکانه ای فرد
      شماره 44 , دوره 11 , تابستان 1399
      پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای رضایت زناشویی در رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل شاغلین متاهل در فرمانداری‌های شرق استان تهران در سال 1397 بود. حجم نمونه آماری شامل 300 نفر تعیین و با چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای رضایت زناشویی در رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل شاغلین متاهل در فرمانداری‌های شرق استان تهران در سال 1397 بود. حجم نمونه آماری شامل 300 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. افراد نمونه، پرسش نامه‌های موفقیت شغلی نبی (۲۰۰۱)، رضایت زناشویی اینریچ (1986) و قدرت ایگو مارک استروم و همکاران (1997) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیه ها، از معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها حاکی از این بود: بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی رابطه مثبت و در سطح 01/0 معنادار است. بین رضایت زناشویی و موفقیت شغلی نیز رابطه مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین رضایت زناشویی به صورت مثبت و معنادار رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی را میانجیگری می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت به منظور بهبود موفقیت شغلی به عوامل شخصیتی و خانوادگی کارکنان توجه کافی نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - تدوین مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش (مطالعه موردی: آموزش و پرورش کرمانشاه)
      پریسا قیاسی محمد جواد کرم افروز فرامرز ملکیان الهام کاویانی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه م چکیده کامل
      هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران در سه سطح مدیران ارشد، میانی و اجرایی در سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه است که مطابق آمار اعلام شده از سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه این تعداد برابر283 نفر برآورد شده است و تعداد 165 نفر بصورت نمونه تصادفی ساده با استفاده از فرمول ککران انتخاب خواهد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی سازه و محتوایی و پایایی آن از طرق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری ساختاری به کمک نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل ارائه شده با 6 عامل ارزیابی کننده از جمله: فرهنگ سازمانی، نظام مدیریت عملکرد، رهبری و بینش سازمانی، حمایت سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی، نوآوری و خلاقیت مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی
      زهرا السادات حسینی زوارئی فاطمه حمیدی فر عباس خورشیدی لطف اله عباسی
      شماره 56 , دوره 14 , تابستان 1402
      سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقی چکیده کامل
      سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقیق از منظر هدف ؛ کاربردی و بر اساس گرد اوری اطلاعات ؛ کیفی برپایه داده بنیاد سیستمی میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ، با 14 نفر از کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش و اساتید مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران در سال تحصیلی ( 1400-1401) ، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفته و داده ها با استفاده از کد گذاری باز ، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در غالب پنج بعد الگوی پارادایمی با 18 مولفه جای گرفتند پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - ارائه مدل اخلاق حرفه ای برای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
      میرمجید محمدی فومنی علاالدین اعتماد اهری اصغر شریفی
      شماره 45 , دوره 12 , پاییز 1399
      بنابر نقش مهم اخلاق در موفقیت اساتید دانشگاه فرهنگبان در برنامه‌ی آموزشی و برقراری رابطه مطلوب با دانشجویان، شناسایی و بهبود مولفه‌های اخلاقی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان جهت بهبود و تقویت این ابعاد ضروری می-نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی از اخلاق حرفه‌ا چکیده کامل
      بنابر نقش مهم اخلاق در موفقیت اساتید دانشگاه فرهنگبان در برنامه‌ی آموزشی و برقراری رابطه مطلوب با دانشجویان، شناسایی و بهبود مولفه‌های اخلاقی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان جهت بهبود و تقویت این ابعاد ضروری می-نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی از اخلاق حرفه‌ای برای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، 23 نفر از خبرگان دانشگاهی و مسئولین دانشگاه فرهنگیان بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، جامعه آماری بخش کمی پژوهش نیز شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کل کشور بودند که با استفاده از فرمول کوکران، و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 267 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. برای تحلیل داده‌های کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز از روش‌های تحلیل عاملی (تأییدی) و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه‌های صداقت، عدالت، احترام، مسئولیت‌پذیری، قانون مداری، وفاداری و حفظ کرامت انسانی به عنوان مولفه‌‌های تاثیرگذار بر اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند. یافته‌ها نشان داد که تمام مولفه‌های شناسایی شده، در بین اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در حد مطلوب بود و مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    مدير مسئول
    دکتر محمد نقی ایمانی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن) دکتر حمیدرضا فاطمی پور (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن)
    سردبیر
    دکتر علی دلاور (دانشگاه علامه طباطبایی)
    هیئت تحریریه
    دکتر اسدالله خدیوی (هیات علمی دانشگاه فرهنگیان) دکتر خلیل سلطان قرائی (هیئت علمی دانشگاه تبریز) دکتر حسن ملکی (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و معاون وزیر آموزش و پرورش) دکتر اسکندر فتحی آذر (عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز) دکتر مصطفی نیک نامی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) دکتر علی دلاور (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی) دکتر محمد نقی ایمانی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن) دکتر رضا یوسفی سعید آبادی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزد اسلامی واحد ساری)
    شاپا: 2008-6458

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    dr.heydaritafreahi@yahoo.com
    نشانی
    آدرس: رودهن، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ساختمان کتابخانه، دفتر فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی شماره تماس: 76500091-021 شماره فکس: 76500091-021 ایمیل مدیر داخلی: dadfarsoheil@gmail.com
    تلفن
    تلفكس
    کد پستی

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 14
    تعداد شماره ها 57
    مقالات چاپ شده 510
    تعداد نویسندگان 1878
    تعداد مشاهده مقاله 10239
    تعداد دانلود مقاله 3021
    تعداد مقالات ارسال شده 1247
    تعداد مقالات رد شده 362
    تعداد مقالات پذیرفته شده 528
    درصد پذیرش 38 %
    زمان پذیرش(روز) 64
    تعداد داوران 4
    آخرین به روزرسانی 22/02/1403